Telewizja Polska chce wspólnego pomiaru oglądalności w tv i internecie, pyta firmy badawcze o pomysły
Telewizja Polska ogłosiła dialog techniczny dotyczący możliwości pomiaru oglądalności jej treści wideo zarówno w tradycyjnym przekazie telewizyjnym, jak też w internecie. Firmy chętne do przedstawienia swoich koncepcji mogą zgłaszać się przez najbliższy miesiąc.
Dialog techniczny dotyczący wspólnego pomiaru oglądalności w telewizji i internecie został ogłoszony w czwartek przez Telewizję Polską zgodnie z prawem zamówień publicznych. Nadawca uzasadnia, że chce w ten sposób pozyskać informacje o dostępnych technikach i usługach oraz świadczących je podmiotach, które „mogą być zainteresowane stworzeniem alternatywy w segmencie badań, zdominowanym obecnie przez tradycyjną telemetrię”.
TVP chodzi o wspólny pomiar oglądalności treści wideo w telewizji linerarnej oraz internecie (w tym w modelu VoD i w internecie mobilnym). Badanie ma mieć charakter ciągły.
- Propozycje powinny zawierać zapewnienie reprezentatywności pomiaru dla podstawowych cech demograficznych używanych w badaniach wideo (płeć, wiek, status rodzinny i zawodowy, rozkład geograficzny, wielkość miejscowości zamieszkania, itp.) oraz możliwość pomiaru w zakresie cech socjograficznych i społecznych, takich jak kompetencje cyfrowe, chodzenie do restauracji, korzystanie z bankowości on-line, typ umowy na telefon komórkowy, znajomość języków obcych, posiadanie komputera typu laptop lub tablet, udział w praktykach religijnych, udział w wyborach, przyszły zamiar udziału oraz historia udziału, status związku (formalny/nieformalny), korzystanie z serwisów społecznościowych, uczestnictwo w życiu kulturalnym, itp. - opisuje nadawca w ogłoszeniu o zamówieniu.
Zainteresowane firmy mogą do 20 czerwca zgłaszać wnioski o udział w dialogu. Telewizja Polska zaprosi każdą z nich na osobne spotkanie dotyczące wspólnego pomiaru oglądalności w telewizji i internecie. Informacje uzyskane na spotkaniach mają posłużyć nadawcy do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne dotyczące takiego pomiaru.
Nie podano, na kiedy planowane jest ogłoszenie tego postępowania o zamówieniu ani czy wspólny pomiar oglądalności w telewizji i internecie ma zastąpić obecne badanie telemetryczne realizowane dla TVP przez Nielsen Audience Measurement, czy też będzie funkcjonował razem z nim.
W ostatnich tygodniach kierownictwo Telewizji Polskiej mocno krytykowało badanie telemetryczne realizowane przez Nielsena. W połowie kwietnia prezes TVP Jacek Kurski stwierdził, że w panelu tego badania jest zbyt mało gospodarstw domowych (ok. 2 tys.) i są one rozmieszczone geograficznie w sposób niereprezentatywny dla całego społeczeństwa. W zeszłym tygodniu dodał m.in., że wśród uczestników badania jest za mało osób w wieku ponad 70 lat i mieszkających w województwach, w których PiS ma największe poparcie.
W międzyczasie Telewizja Polska poprosiła Nielsena o przekazanie kodów pocztowych uczestników badania (w celu weryfikacji rozmieszczenia panelistów), na co firma się nie zgodziła. W zeszłym tygodniu „Wiadomości” podały, że według sondażu telefonicznego ich wydanie z poprzedniego dnia miało 4,1 mln widzów (według pomiaru Nielsena oglądalność wyniosła 2,88 mln widzów w szczytowym momencie), w krytycznym świetle opisały też firmę Nielsen i jej szefową Elżbietę Gorajewską. Za takie zestawienie wyników badań Telewizję Polską skrytykowały organizacje SKM SAR, OFBOR i TBRiO zrzeszające firmy marketingowe i badawcze.
Nielsen Audience Measurement mierzy oglądalność na zlecenie Telewizji Polskiej od 2011 roku, gdy w przetargu pokonał instytut TNS Global (wcześniej TNS OBOP), który dostarczał danych telemetrycznych telewizji publicznej od 1997 roku. W 2015 roku TVP, kierowana wówczas przez Juliusza Brauna, po kolejnym przetargu przedłużyła umowę z Nielsenem do 2019 roku.
Telewizja Polska zmienia obecnie strategię obecności w internecie: nie przedłuża umów na udostępnianie jej produkcji w innych serwisach VoD, zachowując je na wyłączność na własnym portalu Vod.tvp.pl. Z końcem marca treści TVP zniknęły z VoD.pl, w połowie br. przestaną być dostępne w Ipli.
Według badania gemiusAudience w kwietniu br. Vod.tvp.pl miało 2,6 mln użytkowników i 27,3 mln odsłon, więcej niż Ipla.tv (1,9 mln użytkowników i 23 mln odsłon), natomiast mniej niż należący do TVN-u Player.pl (3,4 mln użytkowników, 57,8 mln odsłon) i mniej użytkowników niż VoD.pl (4,2 mln; przy 18,3 mln odsłon).
W polskim internecie nie ma obecnie żadnego pomiaru korzystania z treści wideo, ponieważ wciąż opóźniają się pierwsze wyniki badania Planet. Natomiast w poprzednim badaniu Megapanel, zakończonym w grudniu ub.r., w badaniu korzystania z treści audio i wideo brało udział tylko kilku wydawców.
Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska chce wspólnego pomiaru oglądalności w tv i internecie, pyta firmy badawcze o pomysły