Uwaga na firmy JBB, Bruno Tassi, Jakomex oraz Makto. UOKIK rozbija zmowy
Producent wędlin JBB wraz ze swoimi dystrybutorami: Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton ustalał ceny odsprzedaży swoich produktów. Do wydania decyzji w tej sprawie przyczyniły się informacje uzyskane od jednego z uczestników zmowy. Niedozwolone porozumienia zawarli również przedsiębiorcy zajmujący się dystrybucją sprzętu muzycznego oraz urządzeń służących do przygotowywania posiłków.
Jedna z ostatnich decyzji wydanych przez prezes UOKiK dotyczy porozumienia pomiędzy producentem wędlin i wyrobów mięsnych - JBB oraz dystrybutorami jego produktów - Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton. Trwało ono od stycznia 2007 r. do lutego 2009 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że podczas spotkania przedstawicieli spółek podpisano notatkę, w której dystrybutorzy zobowiązali się do stosowania cen sztywnych hurtowej odsprzedaży wyrobów mięsnych JBB. Inicjatorem porozumienia był producent wędlin.
Informacje o zmowie Urząd uzyskał m.in. podczas kontroli z przeszukaniem w siedzibach przedsiębiorców, a także od jednego z uczestników porozumienia - spółki Makton, która postanowiła skorzystać z programu łagodzenia kar leniency. W trakcie postępowania przekazała m.in. wiadomości elektroniczne świadczące o zmowie, zestawienie stosowanych cen sprzedaży i zakupu oraz marż na produkty JBB, a także przedstawiła informacje dotyczące charakteru i mechanizmu działania porozumienia. Ponieważ dostarczone dowody w istotny sposób przyczyniły się do wydania decyzji, a przedsiębiorca nie był inicjatorem porozumienia, współpracował w trakcie postępowania oraz zaniechał udziału w zmowie - prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia na Makton sankcji finansowej. Na pozostałych uczestników porozumienia nałożone zostały kary w łącznej wysokości 4 871 312 zł.: JBB - 2 762 026 zł, Bruno-Tassi - 1 799 399 zł, Jakomex - 309 887 zł.
Praktykę polegającą na ustalaniu cen ze swoimi partnerami handlowymi stosowała również spółka Roland Polska. Jest to dystrybutor sprzętu muzycznego wytwarzanego przez japońską spółkę Roland Corporation pod markami: Roland, Boss, Rodgers i Cakewalk. W tym przypadku osoby kupujące sprzęt muzyczny drogą elektroniczną straciły możliwość nabycia produktów taniej niż po ustalonych z dystrybutorami cenach odsprzedaży.
Roland Polska, co najmniej od maja 2008 r. ustalał z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów w internecie. Ponadto spółka aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. Wiele dowodów w tej sprawie, m.in. korespondencja elektroniczna pomiędzy spółką Roland Polska i jej partnerami handlowymi zostały zebrane podczas kontroli z przeszukaniem przeprowadzonej przez UOKiK.
Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencje na spółkę Roland Polska została nałożona kara finansowa w wysokości 219 947 zł. Ponadto prezes UOKiK nakazała zaprzestanie niedozwolonych działań.
Kontrola z przeszukaniem przyczyniła się również od wykrycia przez UOKiK kolejnej zmowy. Dotyczy ona spółki Rational - generalnego przedstawiciela na rynek polski producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Używane są one do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych. Rational monitorował działania swoich partnerów handlowych, reagując w przypadku stosowania cen innych niż ustalone. Za niedozwolone działania spółka otrzymała karę w wysokości 276 599 zł.
Opisane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.
Dołącz do dyskusji: Uwaga na firmy JBB, Bruno Tassi, Jakomex oraz Makto. UOKIK rozbija zmowy