W 2018 roku Google zarobił na wydawcach 4,7 mld dolarów. Media chcą dostawać część tych pieniędzy
W 2018 roku współpraca z wydawcami i publikowanie ich treści w wyszukiwarce oraz na platformie News przyniosła Google 4,7 mld dolarów - wynika z danych News Media Alliance. Media chcą by część tych pieniędzy trafiała do nich, zaś amerykańska administracja zamierza wprowadzić w tym kierunku odpowiednie regulacje. - Te dane są nieprawidłowe, większość wyszukiwań newsowych nie pokazuje reklam, a Google generuje dodatkową wartość dla wydawców - wyjaśnia Google w komunikacie przesłanym do Wirtualnemedia.pl.
News Media Alliance (NMA) to branżowa organizacja zrzeszająca ponad 2 tys. wydawców gazet w USA. Związek wspólnie z firmą konsultingową Keystone Strategy przygotował analizę dotyczącą finansowych aspektów relacji pomiędzy Google a wydawcami.
Z raportu wynika, że w 2018 r. Google osiągnął dzięki mediom wpływy w wysokości 4,7 mld dol., co stanowi nie największą, ale istotną część ubiegłorocznych przychodów Google wynoszących ponad 39 mld dol.
Raport NMA zwraca uwagę na fakt, że wspomniane wpływy Google osiągnął dzięki zamieszczaniu na swoich platformach (w wyszukiwarce czy serwisie Google News) treści pochodzących od wydawców. Kwota przychodów z tego segmentu jest przy tym niewiele niższa od 5,1 mld dol., które amerykańskie media newsowe osiągnęły z reklamy cyfrowej w całym 2018 r.
Cytowany przez „The New York Times” David Chavern, szef News Media Alliance zaznacza, że według branży wydawcy powinni otrzymywać odpowiednią część przychodów generowanych dzięki nim przez Google. Chavern zapowiedział, że obecny raport ma się stać podstawą do rozmów na ten temat pomiędzy środowiskiem mediów a koncernem.
W sprawę włączyła się także amerykańska administracja i Senat USA, które zamierzają wprowadzić odpowiednie przepisy regulujące relacje finansowe pomiędzy wydawcami a największymi firmami technologicznymi, takimi jak Google oraz Facebook.
Według Google raport NMA i podane w nim liczby są mylące. Swoje stanowisko w tej sprawie koncern przedstawił w komunikacie przesłanym do redakcji Wirtualnemedi.pl.
- Te wyliczenia, jak zauważyło już wielu ekspertów, są nieprawidłowe. Zdecydowana większość wyszukiwań związanych z treściami newsowymi nie pokazuje reklam - zaznacza Adam Malczak z Google Polska. - Ten raport ignoruje też wartość, jaką Google tworzy dla wydawców. Każdego miesiąca Wiadomości Google i wyszukiwarka dostarczają ponad 10 miliardów klików na strony wydawców, co z kolei napędza wzrost prenumerat i przynosi znaczący przychód z reklam. Od dawna ciężko pracujemy nad tym, żeby być wspierającym i współpracującym partnerem dostarczającym technologię i infrastrukturę reklamową dla wydawców prasowych na całym świecie.
Zysk netto holdingu Alphabet, do którego należy Google wyniósł w I kwartale 2019 r. 6,66 miliarda dolarów, w porównaniu do 9,4 miliarda dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2018. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 36,17 miliarda dolarów, co oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 31 mld dol.), a zysk operacyjny zwiększył się z 8,37 do 9,33 miliarda dolarów.
Dołącz do dyskusji: W 2018 roku Google zarobił na wydawcach 4,7 mld dolarów. Media chcą dostawać część tych pieniędzy