W III kwartale media wróciły do podwyżek cen reklam
W trzecim kwartale właściciele mediów zaczęli podwyższać cenyreklam, po serii gwałtownych obniżek w pierwszej połowie roku,wynika z raportu domu mediowego ZenithOptimedia. Analitycy szacują,że w pierwszej połowie 2009 r. dwa domy mediowe - Mediaedge:CIA iZenithOptimedia, zrealizowały w Polsce kampanie reklamowe owartości powyżej 1 mld zł i były liderami branży.
"Segment (domów mediowych - ISB) charakteryzuje się marżą nettona poziomie 3-5 proc. lecz najistotniejsze są wysokości budżetów,obsługiwanych przez spółki. Sytuacja rynkowa wymusiła na mediachznaczne obniżki cen, które w okresie IV kw 2008 i II kw 2009 rokuzbliżały się do poziomu 45-50 proc. i to niezaprzeczalnie miałowpływ na przychody osiągane przez domy mediowe. Jednak już w IIIkw. 2009 roku właściciele mediów (szczególnie TV) powoli zaczęlipowracać do podwyżek cenników reklam" - czytamy w raporcie.
Analitycy oceniają jednak, że okres najbliższych dwóch latbędzie się charakteryzował bardzo dużą konkurencją cenową i walką obudżety reklamowe.
"Pomimo, iż opinie analityków dotyczące tegorocznych danych iskali spadków różnią się, wszyscy są zgodni co do faktu, iż podkoniec przyszłego roku będzie widać pierwsze oznaki ożywienia narynku, a do poziomu wzrostów z lat poprzednich wrócimy dopiero w2011 roku. To rysuje bardzo dobre perspektywy przed spółkamimediowymi" - czytamy dalej.
Na początku września ZenithOptimedia podał, że szacuje, iżwartość polskiego rynku reklamowego wyniesie w 2009 r. 7,293 mldzł, co oznacza spadek o 5,9% r/r. Dom mediowy spodziewa się, że wprzyszłym roku wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie o 0,5%r/r do 7,333 mld zł a w 2011 r. o 7,6% do 7,893 mld zł.
W ostatnim raporcie ZenithOptimedia podał, że w I połowie rokujego przychody w Polsce wyniosły 1091,75 mln zł co dało 9-proc.udział w rynku. Jego liderem był dom mediowy Mediaedge:CIA zprzychodami o wartości 1144,92 mln zł i 10-proc. udziałem w rynku.Trzeci w rankingu Starcom miał 897,84 mln zł przychodów w okresiestyczeń-czerwiec.
Dołącz do dyskusji: W III kwartale media wróciły do podwyżek cen reklam