Widz w klubie fitness
W kolejnej edycji raportu Health And Fitness 2019, realizowanego przez Deloitte wspólnie z organizacją EuropeActive, czytamy, że w Polsce w 2018 roku już 3 mln osób korzystało z klubów fitness. To oznacza 16% wzrost liczby użytkowników klubów w porównaniu z rokiem 2017. O 11% wzrosła rownież ilość samych klubów jeśli chodzi o lokalizacje. Branża fitness w Polsce, podobnie jak w całej Europie dynamicznie się rozwija.
Spółka Benefit Multimedia, właściciel platformy komunikacyjnej Move TV, działającej w ramach kategorii video out of home, postanowiła na przykładzie sieci klubów znajdujących się w zasięgu tego kanału, sprawdzić kim są ludzie spędzający w klubach fitness z roku na rok coraz więcej czasu.
Pod koniec roku 2018 agencja badawcza SW Research zrealizowała badanie profilu użytkownika klubów fitness, oferujących Move TV w swoich placówkach. Przebadano zatem członków takich sieci klubów jak Zdrofit, Holmes Place, Icon, Fitness Platinium, Fabryka Formy, Calypso, My Fitness Place, Fitness Academy, Fitness Club S4, Energy, Energym, Studio S7, Fit Fabric, Egurolla Fitness Club i.in.
Wspomniane kluby fitness odwiedzane są równie chętnie przez kobiety i przez mężczyzn. Jedni i drudzy, w ogromnej większości, mogą się pochwalić wykształceniem wyższym (59% badanych).
Wiekowo kluby fitness zdominowane są przez osoby z grupy 25-49. To aż 70% wszystkich trenujących.
Z oczywistego powodu, jakim jest rozmieszczenie lokalizacji klubów głównie w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, jest to target wielkomiejski.
Blisko 82% użytkowników klubu to osoby aktywne zawodowo, bardzo dobrze i dobrze oceniające swoją sytuację finansową i znajdujące się w posiadaniu dóbr trwałych o znacznej wartości.
Badanie SW Research rozprawia się również z mitem o tym, że użytkownikami klubów fitness są single. Okazuje się, że to osoby żyjące w związkach (71%), często (44%) będące rodzicami.
Grupa użytkowników klubów fitness, będących jednocześnie widzami Move TV, to osoby aktywne również poza siłownią. Blisko 90% badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy korzystało z urlopu wypoczynkowego zarówno w Polsce jak i za granicą.
Dbają również o samorozwój. 31% korzysta z kursów języków obcych, 26% korzysta z kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe, 22% kontynuuje studia podyplomowe lub magisterskie.
Badani bardzo chętnie korzystają z dostępnej oferty kulturalnej. 70% w ciągu ostatniego miesiąca było w kinie, 35% uczestniczyło w koncercie, 26% obejrzało spektakl teatralny. 65% deklaruje czytanie książek w tym czasie, a 52% czytanie prasy.
Zaledwie 23% badanych to osoby korzystające z oferty klubów dzięki kartom współpłaconym czy refundowanym w całości przez pracodawcę. Ponad 75% finansuje tę usługę we własnym zakresie.
W badaniu zapytano także o stosunek do Move TV, a więc do zawartości programowej emitowanej w klubach ramówki, która towarzyszy im podczas ćwiczeń i treningów. Ponad 83% twierdzi, że zwraca uwagę na treści emitowane podczas treningów, a zaledwie 4,8% z nich, program ten ocenia negatywnie.
Blisko 97% badanych docenia fakt, że program Move TV dostosowany jest do osób wiczących nie tylko od strony zawartości programowej opartej na takich blokach tematycznych jak life style, kultura, sport, kulinaria, turystyka czy fitness, ale również poprzez ułatwienie odbioru tych treści dzięki napisom emitowanym na ekranach.
„ Dziś to już nie tyle siłownie, ile miejsca spotkań społeczności dzielącej wspólną pasję jaką jest fitness. Przeciętnie użytkownik, a więc nasz widz, odwiedza klub 3 razy w tygodniu. To stały element customer journey bardzo atrakcyjnej, z punktu widzenia marketerów, grupy docelowej. Dzięki temu w trakcie trwania realizowanej u nas miesięcznej kampanii opartej na spotach reklamowych czy na content marketingu, wskaźnik OTS rośnie do poziomu, który gwarantuje kontakt z komunikatem klienta - mówi Czarek Sochacki, dyrektor zarządzający Move TV - Biorąc pod uwagę, że my nie działamy w formacie VOD a w opcji PUSH, (co tłumacząc z korpojęzyka na polski, oznacza że nas po prostu nie można wyłączyć), sprawia, że ten kontakt jest pełny czyli, że treść w całości zostaje wyemitowana i przez odbiorcę zaabsorbowana. Upewnia nas w tym również fakt, że kontakt widza z naszą ramówką przekracza 30 minut podczas jednorazowej wizyty w klubie. Takie efekty daje content marketing w ramach video out of home”.
Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research badanie zrealizowała w dniach 30.10-02.12.2018 metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel oraz metodą CAPI na terenie wyznaczonych klubów fitness w Polsce. W ramach badania przeprowadzono 1000 ankiet z osobami użytkującymi kluby fitness, w których emitowany jest program platformy Move TV.