Wydawca „Wprost” bez 30 proc. wpływów, większy zysk dzięki tarczy finansowej i odwróceniu odpisów
Wydająca „Wprost” spółka AWR Wprost, należąca do giełdowej PMPG Polskie Media, w ub.r. przy spadku przychodów o 29,2 proc. do 8,21 mln zł osiągnęła 2,05 mln zł zysku netto, mimo że jej koszty operacyjne sięgnęły 10,1 mln zł. Spółce pomogło odwrócenie wcześniejszych odpisów i umorzenie 100 proc. kredytu otrzymanego w ramach tarczy finansowej.
Przychody gotówkowe AWR Wprost poszły w dół z 10,09 do 6,67 mln zł, a te barterowe nieznacznie się zwiększyły - z 1,5 do 1,53 mln zł. Wpływy w ramach grupy kapitałowej PMPG Polskie Media sięgnęły w ub.r. 2,74 mln zł, z czego 2,52 mln zł od spółki PMPG Polskie Media.
Wyniki spółki w 2020 roku poprawiło to, że przez pierwsze trzy miesiące „Wprost” ukazywał się jeszcze w wersji drukowanej, a rzeczywistość społeczna i gospodarcza była w stanie przedcovidowym.
Koszty operacyjne AWR Wprost w ub.r. były znacznie wyższe od wpływów - zmalały tylko o 2,1 proc. do 10,1 mln zł. Wydatki na usługi obce zmalały z 7,12 do 6,14 mln zł, m.in. dlatego że spółka nie zlecała już druku „Wprost” i organizowała mniej eventów.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Natomiast koszty pracownicze wzrosły z 2,25 do 2,92 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 307,3 do 396,4 tys. zł. W konsekwencji wynik operacyjny firmy poszedł w dół 1,28 mln zł zysku do 1,89 mln zł straty.
3,8 mln zł z odwrócenia odpisów i tarczy finansowej
Rentowność AWR Wprost na poziomie operacyjnym zmalała tylko z 1,53 mln zł zysku do 348,1 tys. zł zysku. To głównie wynik umorzenia przez Polski Fundusz Rozwoju całości 1,38 mln zł pożyczki udzielonej spółce wiosną 2020 roku w ramach tzw. tarczy finansowej.
Pozostałe wyniki rentowności mocno poprawił wzrost wpływów finansowych z 99,9 tys. zł do 2,52 mln zł wynikający z odwrócenia w ub.r. odpisów aktualizujących aktywa finansowe w kwocie 2,45 mln zł.
Dzięki temu zysk brutto poszedł w górę z 1,53 do 2,16 mln zł, a zysk netto - z 1,27 do 2,05 mln zł. Na koniec ub.r. spółka miała na rachunkach bankowych 2,96 mln zł, wobec 5,94 mln zł rok wcześniej.
1,8 mln zł dywidendy dla PMPG
Od sierpnia ub.r. jedynym udziałowcem AWR Wprost jest PMPG Polskie Media (przejęła wtedy pozostałe 10 proc. walorów spółki). Z jej zeszłorocznego zysku netto dostanie 1,8 mln zł dywidendy, a pozostałe 205,3 tys. zł trafi na kapitał zapasowy.
W sprawozdaniu wydawcy „Wprost” zaznaczono, że według jego zarządu sytuacja spółki w br. może poprawić się jeszcze bardziej, „jeśli będzie miała możliwość uruchomienia zawieszonej działalności związanej z organizacją eventów”.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Wydawca „Wprost” też z mniejszymi wpływami
Drugą z głównych spółek zależnych PMPG Polskie Media jest Orle Pióro (PMPG ma 81 proc. jej udziałów) wydająca tygodnik „Do Rzeczy” i miesięcznik „Historia Do Rzeczy”. W ub.r. zanotowała spadek przychodów o 9,6 proc. do 12,12 mln zł i zysku netto z 668,5 do 385,8 tys. zł. Zeszłoroczny zysk w całości wypłacono udziałowcom.
Cała grupa PMPG Polskie Media w pierwszym kwartale br. osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 65,6 proc., a jej zysk netto zmalał z 2,04 mln zł do 623 tys. zł. W ub.r. miała 30,17 mln zł przychodów i 4,16 mln zł zysku netto, a w 2020 roku - 32,81 mln zł wpływów i 5,11 mln zł zysku netto.
Pod koniec lipca firma ogłosiła przegląd opcji strategicznych, wśród których jest współpraca z potencjalnymi inwestorami.
Przez ostatnie 12 miesięcy akcje PMPG staniały o 36 proc., przy kursie 2,96 zł z zamknięcia wtorkowej sesji kapitalizacja spółki wynosi 29,7 mln zł. Jej głównym akcjonariuszem jest Michał M. Lisiecki, kontroluje 58,4 proc. kapitału.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Wprost” bez 30 proc. wpływów, większy zysk dzięki tarczy finansowej i odwróceniu odpisów