Duże spadki sprzedaży na rynku prasy codziennej. „Gazeta Wyborcza” i „Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół
Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w sierpniu br. był „Fakt”. Wszystkie dzienniki odnotowały spadki, a najwięcej straciły „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
„Fakt” liderem sprzedaży
W sierpniu 2018 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 233 398 egz., czyli o 7,82 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą lokatę ze sprzedażą ogółem wynoszącą 115 023 egz. zajął „Super Express” (ZPR Media). Jego wynik zmniejszył się o 6,05 proc. Redaktorem naczelnym Grupy Super Express od czerwca jest Grzegorz Zasępa.
„Gazeta Wyborcza” ostro w dół
Podium uzupełnia „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół o 12,07 proc. do 89 535 egz. Jednocześnie był to największy spadek w zestawieniu.
Na czwartej pozycji znalazła się „Rzeczpospolita” (Gremi Media), której średnia sprzedaż ogółem zmniejszyła się w ciągu roku o 7,23 proc. Dziennik ten w sierpniu br. sprzedawał się w liczbie 44 787 egz.
Z kolei konkurencyjny „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) znalazł się w zestawieniu na kolejnym miejscu ze średnim wynikiem na poziomie 35 041 egz., po spadku o 5,73 proc.
„Gazeta Polska Codziennie" traci czytelników
Największy spadek średniej sprzedaży ogółem, wynoszący 17,47 proc. do 14 831 egz., zanotowała również „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Tytuł ten w rankingu był siódmy.
Problemy wydawców z Ruchem
Jak już informowaliśmy - jako pierwsi - pod koniec sierpnia br., spółka ZPR Media, wydawca m.in. „Super Expressu” złożyła wniosek do sądu o upadłość dystrybutora prasy firmy Ruch, a Time o postępowanie sanacyjne. Od kilkunastu miesięcy firma zmaga się z potężnymi problemami finansowymi - tylko Grupie ZPR Media kolporter zalega 10 mln zł, a Agorze ponad 13 mln zł. Kilkanaście dni późnij do wniosku zarządu dystrybutora o przyspieszone postępowanie układowe przychylił się Sąd Rejonowy.
Na początku września br. spółki ZPR Media i Time zdecydowały się wypowiedzieć długoterminowe umowy na dystrybucję prasy z Ruchem. W tym samym czasie wieloletnie umowy ze skutkiem natychmiastowym rozwiązała Agora, wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”. Spółka podała, że w ten sposób kolportowanych było poniżej 30 proc. łącznych nakładów jej tytułów prasowych.
W wydaniu „Dziennika Gazety Prawnej” z 7 września, zarząd Infor Biznes na pierwszej stronie ostrzegł czytelników, że w najbliższych dniach tytuł może być trudno dostępny w kioskach Ruchu i prenumeracie realizowanej przez tę firmę. Wydawca poinformował, w których innych punktach sprzedaży można kupić
Z kolei Wydawnictwo Bauer początkowo znacząco zmniejszyło dystrybucję swoich czasopism we współpracy z dystrybutorem. Wydawca ostrzegał swoich czytelników, że w wielu punktach sprzedaży może być trudno kupić jego magazyny. Jednak kilka dni później wydawca zdecydował się przywrócić pełną współpracę z dystrybutorem, ale na podstawie umów krótkoterminowych.
Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań
W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w ub.r. zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości. Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 r. wyniosła 19,2 mln zł.
Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).
W sierpniu br. w porównaniu do poprzedniego miesiąca największym wzrostem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników pochwalić się mógł „Super Express”, który zyskał tutaj 3,28 proc.
Najwięcej w tym ujęciu stracił z kolei „Przegląd Sportowy”, którego średnia sprzedaż ogółem zmalała o 2,21 proc.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: Duże spadki sprzedaży na rynku prasy codziennej. „Gazeta Wyborcza” i „Gazeta Polska Codziennie” najbardziej w dół