Zmiany w polityce handlowej TVP na 2020 rok mogą przynieść większe wpływy reklamowe publicznego nadawcy (opinie)
Ogłoszone przez Biuro Reklamy Telewizji Polskiej zasady sprzedaży reklam w 2020 roku nie wnoszą rewolucyjnych zmian. Wzrost rabatów cennikowych, premiowany udział w wydatkach stacji tematycznych i nacisk położony na sprzedaż oferty digitalowej to obszary, na których TVP zależy najbardziej. - Biorąc pod uwagę dotychczasowe i planowane inwestycje w ramówkę oraz nadchodzące wydarzenia sportowe, takie jak Euro 2020 i olimpiada w Tokio to może być finansowo całkiem dobry rok dla TVP - komentują eksperci dla Wirtualnemedia.pl.
Biuro Reklamy Telewizji Polskiej opublikowało zasady polityki handlowej obowiązujące w 2020 roku. Utrzymano próg 21 mln zł dla klientów głównych anten.
Obniżono próg wydatków pozwalających na negocjację ceny przy zakupie stacji tematycznych - w 2020 roku reklamodawcy wydający rocznie przynajmniej 15 mln zł otrzymają prawo otwartych negocjacji CPP w tej grupie kanałów.
Rabaty na zakup cennika, podobnie jak w 2019 roku, będą podlegały otwartym negocjacjom w grupie reklamodawców deklarujących wydatki roczne powyżej 15 mln zł. Ci, którzy wydają do 15 mln zł mogą liczyć na rabaty od 30 do 50 proc.
TVP podniesie w 2020 roku ceny reklam od 3 do 6 proc. Jednocześnie wprowadza możliwość skorzystania z dwóch nowych rabatów, o wartości 3 proc. każdy, stosowanych do cen CPP, jak również cen cennikowych. Rabaty stosowane są jeśli reklamodawca złoży i zrealizuje deklarację wydatków rocznych w grupie stacji tematycznych bądź zadeklaruje TVP co najmniej 30 proc. udział w rocznych wydatkach reklamowych klienta.
TVP liczy na jak największe budżety
Bartosz Sieradzki, investment director w Publicis Groupe zwraca uwagę, że Telewizja Polska, podobnie jak TVN, zaproponowała na rok 2020 wzrost cen.W przypadku nadawcy publicznego ceny pakietowe są wyższe o 3 – 6 proc. w stosunku do roku 2019. - Warto pamiętać, że duża cześć zakupów głównych anten odbywa się w modelu cennikowym – polityka nie wprowadza większych zmian w poziomie rabatu, zaś ceny są publikowane w momencie otwierania sprzedaży oddzielnie na każdy z miesięcy. Tutaj poziom inflacji będzie pochodną polityki cenowej nadawcy oraz zmian w widowni stacji - zaznacza nasz rozmówca.
W jego ocenie polityka handlowa na 2020 rok dowodzi, że celem TVP jest przyciągniecie do siebie jak największych budżetów. - W zamian za twarde deklaracje budżetowe, takie jak budżet stacji tematycznych, czy udział GTVP w kampaniach telewizyjnych, nadawca oferuje dodatkowe rabaty. - Moim zdaniem jest to metoda na zabezpieczenie przychodów reklamowych w kluczowych dla nadawcy obszarach - komentuje Bartosz Sieradzki.
Ocenia, że te zmiany maja szansę przełożyć się na większe budżety nadawcy publicznego. - Wymagają one jednak precyzyjnego zaplanowania budżetów marketingowych. W zamian za deklaracje, klient ma szanse skorzystać z proponowanych rabatów i ograniczyć inflacje w roku 2020. Warto pamiętać, ze w 2020 roku TVP będzie miała do zaoferowania dwa duże wydarzenia sportowe. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej oraz letnie Igrzyska Olimpijskie w Tokio, które mogą pozytywnie przełożyć się na poprawę oglądalności nadawcy publicznego, co w konsekwencji da im lepszą pozycję w walce o budżety reklamowe – przewiduje ekspert Publicis Groupe.
To będzie finansowo dobry rok dla TVP
Zdaniem Macieja Niepsuja, tv buying directora w MullenLowe MediaHub polityka handlowa TVP na 2020 rok nie wprowadza rewolucyjnych zmian. - Inflacja najwyższa z dotychczas opublikowanych, ale wciąż raczej niewielka, w dodatku dla klientów których grupom celowym blisko do TVP z opcją wyzerowania dzięki dodatkowym rabatom za deklarację udziałów/wydatków – podkreśla nasz rozmówca. Dodaje, że wzrost rabatów cennikowych, premiowany udział w wydatkach stacji tematycznych i nacisk położony na sprzedaż oferty digitalowej to obszary, na których TVP zależy najbardziej.
- Biorąc pod uwagę dotychczasowe i planowane inwestycje w ramówkę oraz nadchodzące wydarzenia sportowe to może być finansowo całkiem dobry rok dla TVP. Zwłaszcza jeżeli finansowanie publiczne będzie na oczekiwanym przez prezesa Kurskiego poziomie. Oczywiście to wszystko z zastrzeżeniem zbliżającego się do nas kryzysu oraz planowanego zwiększenia panelu Nielsen Audience Measurement. Tak jedno, jak i drugie wpłynie znacząco na sytuację całego rynku – komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj.
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. Zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów. Przychody TVP z emisji reklam w ub.r. wyniosły 791,41 mln zł, co wobec 700,97 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 12,9 proc. Procentowo jeszcze bardziej zwiększyły się wpływy ze sponsoringu - o 23,3 proc. do 120,46 mln zł, co wynika m.in. z tego, że w ub.r. TVP transmitowała piłkarskie mistrzostwa świata i zimowe igrzyska olimpijskie.
Dołącz do dyskusji: Zmiany w polityce handlowej TVP na 2020 rok mogą przynieść większe wpływy reklamowe publicznego nadawcy (opinie)