7,1 proc. spadek sprzedaży aut w Europie, 9,3 proc. wzrost w Polsce
Sprzedaż nowych samochodów w Europie Zachodniej spadła o 7,1 proc. licząc od początku tego roku do końca listopada w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W Polsce sprzedaż nowych aut wzrosła o 9,3 proc. - podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA.
W Europie Zachodniej sprzedano ogółem 13 mln 788 tys. 256 nowych aut osobowych, o 7,1 proc. mniej niż przed rokiem. Natomiast w tym samym okresie w Polsce sprzedaż nowych aut wzrosła o 9,3 proc. do 290303 egzemplarzy.
Gorzej natomiast wygląda europejskie porównanie sprzedaży w listopadzie tego roku do listopada 2007 r. Tutaj spadek sprzedaży wyniósł 25,8 proc. do 932537 sztuk. Nie dotyczy to jednak Polski. U nas w listopadzie sprzedaż miesiąc do miesiąca wzrosła o 10,7 proc. do 27104 aut. Lepszy wynik ma tylko Finlandia, gdzie wzrost ten wyniósł aż 71,8 proc. do 6447 aut. Tylko te dwa kraje Europy odnotowały w tym okresie wzrost sprzedaży, we wszystkich innych miał miejsce spadek.
Od początku roku najwięcej nowych aut kupili Niemcy - 2 mln 864 tys. 059, o 1,5 proc. mniej niż przed rokiem. Drugim rynkiem europejskim była W. Brytania - 2 mln 023 tys. 104 sprzedane auta, o 10,7 proc. mniej. Trzecie miejsce w tym rankingu przypadło Włochom - 2 mln 018 tys. 587 pojazdów, spadek o 13,4 proc.
W ciągu 11 miesięcy tego roku największą dynamikę sprzedaży odnotowała Słowacja - wzrost o 17 proc. do 63647 samochodów, Bułgaria - wzrost o 10,8 proc. do 41526 pojazdów i Finlandia - wzrost o 9,4 proc. do 135168 aut.
Największy spadek miał miejsce w Islandii - o 40,5 proc. do 8987 pojazdów, Łotwie - o 39,7 proc. do 18229 sztuk i Hiszpanii - o 26 proc. do 1 mln 088 tys. 720 egzemplarzy.
Kryzys dotknął w zasadzie wszystkich producentów na rynku europejskim, jednak kilka marek ogłosiło wzrost sprzedaży licząc rok do roku, jak np. Jaguar - o 15,1 proc. do 35537 aut, Nissan - o 10,1 proc. do 319810 pojazdów, Dacia - o 8,6 proc. do 171073 samochodów czy Mazda - wzrost o 3,6 proc. do 223493 aut.
Największy europejski producent aut Grupa Volkswagen odnotowała 4,3 proc. spadek sprzedaży do 2 mln 813 tys. 939 pojazdów, chociaż jej marka Audi miała 0,2 proc. wzrost do 616018 aut.
Dołącz do dyskusji: 7,1 proc. spadek sprzedaży aut w Europie, 9,3 proc. wzrost w Polsce