Marki na przełomie dekad: Colian
W naszym cyklu "Marki na przełomie dekad", w którym prezentujemy dokonania marek i ich osiągnięcia w minionej dekadzie oraz kamienie milowe w ich rozwoju, a także zakreślimy wyzwania, które stają przed nimi u progu trzeciego dziesięciolecia XXI wieku prezentujemy firmę Colian, producenta m.in. wafli Grześki i Oranżady Hellena. O najważniejszych wydarzeniach w jej historii opowiada Wirtualnemedia.pl Jan Kolański, prezes spółki.
Data powstania marki
Początki Colian sięgają 1990 roku, kiedy to rodzina Jana Kolańskiego założyła spółkę Ziołopex, zajmującą się produkcją, importem i sprzedażą ziół i przypraw. Na przestrzeni 30 lat, firma stopniowo rozrastała się poprzez organiczny rozwój, akwizycje w kraju i zagranicą, wprowadzając do oferty bakalie, słodycze, napoje i lody. Z lokalnej polskiej firmy Colian szybko przeobraził się w nowocześnie zarządzany międzynarodowy holding z szerokim portfolio kultowych polskich i zagranicznych marek: Goplana, Solidarność, Jutrzenka, Grześki, Familijne, Jeżyki, Akuku!, Appetita, Siesta, Hellena, Elizabeth Shaw, Famous Names oraz Lily O’Brien’s. FirmA od samego początku dysponuje w 100% polskim kapitałem.
Kluczowe zmiany personalne w ostatnim 10-leciu
Colian startował jako mała rodzinna firma z Wielkopolski z zespołem zaledwie kilku osób. Obecnie działa na około 70 rynkach całego świata i zatrudnia ponad 2000 pracowników. Warto podkreślić, że od samego początku biznes miał charakter rodzinny i taki status utrzymuje do dzisiaj. Drugie pokolenie rodziny Kolańskich (dwóch synów i córka) aktywnie uczestniczy w życiu firmy i jest stopniowo przygotowywane do sukcesji.
Najważniejsze wydarzenia w ostatnich 10 latach
W dynamiczną historię Colian bardzo mocno wpisany jest nieustanny, konsekwentny rozwój i akwizycje kolejnych marek. Ostatnie dziesięciolecie to przede wszystkim okres ekspansji na rynki brytyjski i irlandzki, poprzez przejęcia tamtejszych producentów luksusowych wyrobów czekoladowych pod markami premium Elizabeth Shaw i Lily O’Briens. To udowodniło, że polska firma ma potencjał i środki, by z sukcesem inwestować w zagraniczny biznes.
Na polskim rynku ostatnie lata przyniosły, między innymi, akwizycje lubelskiej Solidarności (w 2013 roku), rozbudowę zakładu produkcyjnego w Bydgoszczy (2014) oraz rozpoczęcie budowy w pełni zautomatyzowanego, nowoczesnego magazynu dla napojów Hellena (sierpień 2020). To także czas wejścia w nowy segment lodów; wprowadzenia do oferty pierwszego produktu vege (żelko-pianki Akuku! VEGE), bitesów Tyci czy Oranżady Party - dedykowanej młodszym konsumentom.
W 2018 roku na rynkach zagranicznych z sukcesem zadebiutowała Goplana „G” – marka zaprojektowana z myślą o globalnym konsumencie na bazie ponad 100-letniej tradycji Goplany 1912. Od tego czasu słodycze Goplana „G” są sprzedawane w kilkudziesięciu krajach świata: w Chile, Meksyku, Brazylii, USA, Wielkiej Brytanii, Rumunii na Węgrzech, w Serbii, Rosji, Izraelu, w Estonii i w wielu innych na wszystkich kontynentach. W tym roku (2020) limitowana oferta Goplany Premium została wprowadzona do sprzedaży w Polsce w okresie bożonarodzeniowym.
Kamienie milowe w 30-letniej historii Colian
1990 r. – założenie firmy Ziołopex,
2003 r. – powstanie nowej marki przyprawowej Appetita.
2004 r. – przejęcie większościowego pakietu akcji Jutrzenki SA przez Ziołopex (Colian),
2004 r. – przyłączenie do Grupy marki Goplana,
2005 r. – przejęcie Kaliszanki wraz z marką Grześki,
2007 r. – zakup Helleny i przeniesienie centrali firmy do Opatówka koło Kalisza,
2009 r. – powołanie spółki Colian Logistic, powstanie centrum logistycznego w Kostrzynie Wlkp.
2013 r. – zakup lubelskiej Solidarności,
2014 r. – rozbudowa zakładu w Bydgoszczy
2016 r. – zakup Elizabeth Shaw Limited, brytyjskiego dostawcy luksusowych wyrobów czekoladowych,
2018 r. – nabycie Lily O’Brien’s Holding Limited, uznanego irlandzkiego producenta premium wyrobów czekoladowych i deserów,
2018 r. – wprowadzenie na rynki międzynarodowe marki Goplana „G”,
2020 r. – rozpoczęcie budowy nowoczesnego magazynu dla napojów Hellena w Opatówku.
Trendy rynkowe minionej dekady w branży, w której działacie
Ostatnia dekada to okres ogromnego wzrostu świadomości konsumenckiej. Polacy zaczęli wnikliwie czytać etykiety produktów spożywczych, zdobywać wiedzę odnośnie poszczególnych składników, ich pochodzenia i wartości odżywczych.
To era „wojny” wypowiedzianej glutaminianowi sodu, syropowi glukozowo-fruktozowemu, olejowi palmowemu, czy wszelkiego rodzaju konserwantom i sztucznym dodatkom. I bardzo dobrze, bo to nas producentów obliguje do refleksji i zmiany. Rynek spożywczy powoli, ale konsekwentnie zmierza w kierunku żywności bio, eko, vege i odpowiedzialnej produkcji. Aktywnie obserwujemy rozwijające się trendy i staramy się odpowiadać na nowe potrzeby.
Od początku 2019 roku wszystkie jaja używane w zakładach produkcyjnych spółki Colian pochodzą z chowu ściółkowego. Według danych Stowarzyszenia Otwarte Klatki byliśmy pierwszym polskim producentem żywności, który tak szybko, bo już na początku 2019 roku, wycofał tzw. jaja "trójki".
Najważniejsze kampanie marki w minionym dziesięcioleciu
Każda z naszych marek ma swoją tożsamość i charakterystyczną narrację, którą posługuje się w komunikacji marketingowej. Trudno wskazać jedną kampanię, bo na przestrzeni ostatnich lat było ich wiele.
Na pewno warto zwrócić uwagę na komunikację Oranżady Hellena, zwłaszcza bożonarodzeniową z „oranżadowym” Mikołajem, która stała się już coroczną tradycją. Grześki zrealizowały szereg udanych akcji bod hasłem m.in. „Dziecku odmówisz”, „Tyci, ale dzielny!”, „Grześki latem nie pływają w czekoladzie”.
Z końcem tego roku marka wystartowała z nową platformą komunikacji „Każdy ma swoje Grześki”, więc dużo nowego przed nami. Od 2018 roku Śliwka Nałęczowska z powodzeniem zrealizowała już trzy edycje konkursu Design by Śliwka Nałęczowska, adresowanego do pasjonatów grafiki i designu, co spowodowało, że marka zaczęła funkcjonować w zupełnie nowym kontekście. Familijne co roku organizują silnie wspieraną loterię konsumencką, która odnotowuje fantastyczne wyniki. W tym roku Familijne świętowały 25. urodziny i z tej okazji marka zrealizowała pierwszy w swojej historii mural w Bydgoszczy. Marka Jeżyki zaangażowała się w pomoc finansową dla ośrodka pomocy jeżom… Idziemy w dobrym kierunku.
Otrzymane nagrody
Nagrody przyznawane naszym markom, zwłaszcza bezpośrednio przez konsumentów, cieszą nas najbardziej. Na przestrzeni ostatniej dekady otrzymaliśmy ich wiele, nie sposób wymienić wszystkie. Uznanie międzynarodowego środowiska branżowego ma jednak szczególną wartość. W 2017 oku, jako pierwsi w Polsce, otrzymaliśmy prestiżową nagrodę European Candy Kettle Award. Stowarzyszenie European Candy Kettle Club wyróżniło nas za innowacyjność i
Pozycja rynkowa firmy dzisiaj na tle konkurencji
Colian jest aktualnie największą polską firmą rodzinną produkującą słodycze na naszym rynku, z portfolio silnych marek o ugruntowanej pozycji w poszczególnych kategoriach.
Firma zajmuje także wysokie trzecie miejsce pod względem sprzedaży wolumenowej i piątą pozycję pod względem sprzedaży wartościowej wśród producentów słodyczy markowych.
Grześki i Jeżyki z portfolio Colian należą do grona TOP 20 największych słodkich marek. Co więcej, na przestrzeni ostatnich 6. lat Grześki utrzymały swoją pozycję w Top 10, zwiększając sprzedaż o ponad 50% i notując tym samym jeden z najlepszych wyników wzrostowych w czołówce marek. Jeżyki to aktualnie marka nr 1 w kategorii ciastek w czekoladzie, a Jeżyki Classic (140 g) w ostatnim roku stały się najlepiej sprzedającymi się ciastkami w Polsce. Familijne obroniły pozycję lidera markowych wafelków rodzinnych, zwiększając sprzedaż o 14% i utrzymując udział w kategorii na poziomie 18%. Równie silną pozycją od lat cieszy się Śliwka Nałęczowska. W kategorii draży i wafli impulsowych marki Colian zajmują silne drugie miejsce.
Wyzwania, przed którymi staje firma wchodząc w trzecią dekadę XXI wieku
Pandemia zmieniła realia każdego biznesu. Nasza firma nie jest wyjątkiem, choć cieszymy się, że branża FMCG, jak na tak trudne czasy, radzi sobie bardzo dobrze. Z większą niż zazwyczaj ostrożnością patrzymy w przyszłość i staramy się podejmować takie decyzje, które pozwolą nam bez przeszkód nadal dostarczać produkty na rynek i utrzymać miejsca pracy. To dziś nasze priorytety. Niestety nie możemy liczyć na wsparcie rządu, który zamiast pomagać, nakłada nowe obciążenia. Podatek cukrowy, który od stycznia 2021 roku wchodzi w życie, stawia producentów napojów w bardzo trudnej sytuacji. Ceny napojów wzrosną nawet o ponad 50%, a branża napojowa zwłaszcza polskie firmy, staną w obliczy kryzysu. Trudno w tej sytuacji o optymizm…
Dołącz do dyskusji: Marki na przełomie dekad: Colian