SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek suplementów diety z dobrymi perspektywami (infografika)

W latach 2017-2020 dynamika rynku suplementów diety w Polsce wzrośnie do ok. 8% rocznie. Sprzedaż pozaapteczna ma rosnąć szybciej niż apteczna, a na rozwój rynku pozytywnie wpłynąć mają czynniki makroekonomiczne, m.in. dochód rozporządzalny i konsumpcja prywatna, jak również zachowania konsumenckie - wynika z raportu PMR.

Shutterstock.comShutterstock.com

W 2014 roku sprzedaż suplementów diety, szczególnie na rynku aptecznym, odnotowała dość niską dynamikę wzrostu. Analitycy PMR wymieniają tutaj kilka przyczyn, w tym efekt wysokiej bazy z 2013 r., podobna (wciąż wysoka, jednak nie większa) liczba zachorowań na grypę jak w 2013 r., wzrost cen (szczególnie w 2012 r.), który spowodował nasycenie rynku przy danym poziomie siły nabywczej, a także gwałtowny wzrost sprzedaży tanich produktów, np. marek własnych.

W latach 2012-2014 sprzedaż apteczna straciła 2 pkt. proc. udziału w rynku suplementów diety. Wynikało to z problemów spowodowanych przez ustawę refundacyjną, mniejszego nasycenia tego kanału sprzedaży, jak również z wprowadzania przez coraz większą liczbę sklepów (w tym super- i hipermarketów) suplementów diety do oferty. W kolejnych latach spodziewane jest lekkie wyhamowania tego trendu (2015–2016).

W 2012 r., kiedy cały rynek apteczny przeżywał dość trudną sytuację z powodu wejścia w życie ustawy refundacyjnej, kryzys nie ominął suplementów diety. Aby ratować przychody, zareagowano wzrostem ich cen. W 2013 i 2014 roku doszło do stabilizacji - rynek zaczął ponownie rosnąć, a średnia cena obniżała się.

Najdroższe firmy na rynku to przedsiębiorstwa często oferujące bardzo wyspecjalizowane produkty, mające 1–2 suplementy w ofercie. Są to produkty o różnym zastosowaniu: działaniu odmładzającym, odchudzającym, wielofunkcyjne, na stawy. Zwykle są to producenci zagraniczni lub ich przedstawiciele.

Najtańsze suplementy diety na rynku to często produkty jednowitaminowe lub na bazie 1–2 minerałów. Wyjątkiem są witamina K, witamina E i witamina K+D, które kosztują kilkakrotnie więcej niż najtańsze witaminy i minerały na rynku.

Analiza dynamik wartości sprzedaży w 2014 roku w stosunku do roku 2013 wykazała, że wszystkie kategorie, które zanotowały wzrost powyżej 40%, to kategorie o małej wartości sprzedaży (z udziałem w rynku nie większym niż 1,3%, po wzroście). W 2014 roku zanotowano duże wzrosty preparatów jednoskładnikowych, związanych z infekcjami – wapna i witaminy C.

Wartość rynku suplementów diety w raporcie PMR "Rynek suplementów diety w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015–2020" jest rozumiana jako wartość sprzedaży produktów mających status prawny suplementu diety w aptekach, obrocie pozaaptecznym oraz przez internet.

 

Dołącz do dyskusji: Polski rynek suplementów diety z dobrymi perspektywami (infografika)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl