SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

AI tylko pomoże marketerom? Szef marketingu Mastercarda nie ma wątpliwości

Sztuczna inteligencja nie wyprze z rynku specjalistów ds. marketingu, ale istotnie może wesprzeć ich działania – uważa Raja Rajamannar, global CMO Mastercard. W ocenie światowej klasy eksperta, przy galopującej technologii przewagą konkurencyjną marek jest kreatywny i skuteczny marketing. - To nasz moment jako marketerów, aby wykorzystać i pokazać wartość, jaką możemy wytworzyć dla naszych firm i marek – powiedział Rajamannar. 

Raja Rajamannar, global CMO Mastercard, fot. Justyna Dąbrowska-CydzikRaja Rajamannar, global CMO Mastercard, fot. Justyna Dąbrowska-Cydzik

W środę w Warszawie wystąpił Raja Rajamannar, globalny CMO Mastercard. Wizyta ma związek z  premierą polskiego przekładu jego książki „Quantum Marketing”, wydanej w 2021 roku.

Globalny CMO Mastercard na spotkaniu w Warszawie przedstawił kluczowe założenia wymienionej lektury, poświęconej ewolucji marketingu przez kolejne "paradygmaty", od skupienia na produktach, przez emocje, aż po obecnie rewolucjonizującą marketing sztuczną inteligencję.

Zobacz: Jerzy Hołub na stanowisku wiceprezesa ds. marketingu i komunikacji w Mastercard

Piąty paradygmat marketingu

Według autora „Quantum Marketing” (w polskim wydaniu „Marketing kwantowy”) wkraczamy w piąty paradygmat, gdzie główną rolę odgrywa sztuczna inteligencja oraz inne technologie, które radykalnie zmieniają sposób prowadzenia działań marketingowych.

Sztuczna inteligencja jest uznawana za największy katalizator tej zmiany. – Widzę, jak AI przejmuje kontrolę nad wieloma obszarami marketingu – powiedział menadżer z Mastercard. Rajamannar wymienił m.in. tworzenie treści, analitykę czy insighty. Zdaniem eksperta, AI zrewolucjonizuje sposób pracy w marketingu, pozwalając na szybszą, bardziej efektywną i personalizowaną działalność. W związku z tym, kluczowe dla utrzymania przewagi rynkowej będzie widza z zakresu polityki finansowej i technologii, tak by nasza marka mogła skutecznie konkurować z innymi – radzi globalny CMO Mastercarda. 

Zobacz: Dagmara Szulce: musimy przywrócić branży reklamy jej kunszt

Sztuczna inteligencja zabierze pracę specom od marketingu? 

Redakcja Wirtualnemedia.pl zapytała Rajamannara, czy jego zdaniem AI wyprze człowieka z procesu tworzenia reklam.

- Na razie sztuczną inteligencję należy wizualizować bardziej jako rozszerzoną inteligencję ludzką. W procesie tworzenia reklamy pierwszy krok to brief. Jeśli popatrzymy na jakość briefów, które tworzy większość marketerów, można je znacznie poprawić. Sztuczna inteligencja może wykonać tu świetną robotę – uważa Raja Rajamannar.

- Gdy brief trafi do agencji, sztuczna inteligencja jest dziś w stanie zasugerować pomysły oparte na wcześniejszych sukcesach całego przekroju innych reklam z danej kategorii, a także w innych kategoriach. Mogą stać się zaczątkiem nowej idei dla kreatywnych w agencji – analizował global CMO Mastercard.

Na poziomie kreacji, zwłaszcza tych wizualnych, AI może także być cennym narzędziem.

- Tworzenie wizualizacji jest bardzo kosztownym procesem. Dzięki oprogramowaniu takiemu jak Mid Journey wydatki te mocno zmalały. W przyszłości możesz wyprodukować np. 300 wersji grafik zamiast jednej i wciąż nie będzie cię to kosztować dużo. Tak więc powiedziałbym, że tworzenie reklam i wokół tego zostanie znacznie ulepszony przez sztuczną inteligencję. Nie sądzę, by od razu odbierało to pracę ludziom – przewiduje Raja Rajamannar.

Coraz mniej CMO. “Nasz najlepszy czas”

Raja Rajamannar odniósł się także do innego trendu z branży marketingowej – coraz więcej globalnych koncernów eliminuje ze swojej struktury funkcję szefa marketingu. Zdaniem autora „Marketingu Kwantowego”, wynika to z zawężenia zakresu obowiązków CMO.

- Dawniej marketing obejmował cały zakres działań związanych z produktem, opakowaniem, ceną, dystrybucją i promocją. Teraz wiele z tych zadań jest rozdzielanych na inne stanowiska. Badania wykazują, że ponad 70 proc. dyrektorów generalnych nie ma zaufania do swoich działów marketingu w kwestii generowania zysków. W rezultacie wiele stanowisk CMO zostaje zlikwidowanych, a osoby te są zastępowane przez inne, takie jak dyrektor do spraw przychodów, klientów, doświadczeń lub wzrostu– wymieniał Raja Rajamannar. - Musisz zacząć zdobywać wiedzę i rozumieć finanse oraz technologie – radzi specjalistom od marketingu globalny CMO Mastercard.  

Mimo tej ewolucji, to najlepszy moment, by być w branży marketingowej.

- To czasy, w których technologia wyrówna pole konkurencji, a każda firma będzie miała dostęp do tych samych niezwykłych technologii i przystępnych cen. Możesz tworzyć nawet złożone nowe produkty w szybkich cyklach. Jeśli więc jesteś w stanie tworzyć tak szybko i tanio produkty, to one będą wyróżnikiem. Będzie nim marketing. Dlatego jest to nasz moment jako marketerów, aby wykorzystać i pokazać wartość, jaką możemy stworzyć dla naszych firm i marek, co jest dla mnie niezwykle ekscytujące – mówił Raja Rajamannar.

Dołącz do dyskusji: AI tylko pomoże marketerom? Szef marketingu Mastercarda nie ma wątpliwości

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl